blogg

blogg

onsdag 12 mars 2014

Snart får mina barn gå nakna!!!

Jag blir snart helt galen på alla dessa kläder inte så galen för att shoppa kläder hihi utan vad ska man köpa för kläder, vilket är bäst, vad behövs, vad använder andra föräldrar för kläder, märken osv.. Här i Sverige har vi så skiftande väder. Varmt,kallt,blåser,regnar,snöar osv. Vad ska mina barn ha för kläder? Ska det va fodrade stövlar av gummi, fodrade regnkläder, inte fodrade regnkläder, kläder som andas rätt, ergo kläder, underställ, lager på lager, nya, gamla ,mössa,vantar,vantar som tål vatten/snö, tumm vantar, fingervantar, inga vantar, vad ? Kan man blir knäpp av det här eller blir man knäppare? Jag blir fan helt galen och snart får mina barn gå helt nakna...det blir nog lättast så!!! 

Det finns så många olika varianter av kläder idag och det blir bara svårare och svårare att välja vad som är bäst för sina barn att ha och det känns också som att det börjar bli en tävling emellan föräldrar om vad som är bäst att ha och det känns som en cirkus ibland föräldrarna... Status är det föräldrar söker? Vadå baraför man köper en billigare variant av ett sett regnkläder är man en dålig förälder då eller blir mitt barn mobbad på dagiset då ska man få skuld känslor för att man inte lägger alla sina pengar på ett dyrt regnset som dom ändå växer ut på ett par månader ? 

Va håller världen på att bli? Visst köper jag mycket kläder till mina barn både nytt och gammalt...men saker jag tycker är fina inte för att jag köper dom för alla andra har dom... Men vad är bra och inte bra idag att ha på dagis speciellt när vädret skiftar så mycket? Och själv klart ska det vara till ett rimligt pris...känns ibland som bort kastade pengar för vissa plagg speciellt när dom växer så snabbt.. Min dotter fick en ny overall när vintern kom och den har hon använt ca 5 ggr och nu har jag köpt en tunn overall som hon ännu inte har hunnit använda samt ett underställ utifall det blir lite kallare och denna kommer hon säker bara kunna använda ett par månader innan det är dax för en ny... Snacka om mycket pengar och fatta hur mycket pengar vad företag tjänar på oss föräldrar för det " är bra att ha på dagis" . 

Min mamma sa till mig härom dan och berättade att dessa problem hade inte hon när vi var små och det stämmer ju... Inte sprang föräldrar runt på 70-talet och jagade kläder som vi föräldrar gör idag som galningar.. Visst är det bra att kläderna idag har utvecklats att kläderna tål mer vatten och vind än vad det gjorde förr och man slipper ha så mycket ombyeten med sig som förr men industrin om barnkläder har blivit så stor och fler val möjligheter så vi föräldrar idag blir mer stressade av det och blir mer knäppare utav det och mer tävlings inriktade utav det...

Egentligen så kanske bara jag som känner så men jag säger som min mamma länge leve 70-talet : ) bekymmer fri angående vad barn ska ha på sig på dagis idag : ) 

Inga kommentarer: