blogg

blogg

måndag 19 maj 2014

Leva ett familjeliv med värk och smärta

Som vissa av er vet så är jag sjukskriven och har varit det i många många år pågrund av många olika anledningar speciellt pågrund av min hälsa som inte har varit den bästa under många år. Jag har opererat bort min blindtarm och har opererat mig för tarmvred två gånger som orsakade så att jag fick IBS Irritable Bowel Syndrome, (orolig tarm-syndrom ) och det är en av världens vanligaste sjukdomar  som kan ge förstoppning, diarré besvärande gasbildning och magsmärtor. samt så har jag tagit bort gallblåsan som orsakade också att det läcker gallsyra som har fått min mage ännu mera ur balans.  Jag var med om en bil olycka också och jag fick nedsatt styrka i min arm. Mitt immunförsvar är lika med noll och jag insjuknar ofta, i både infektioner, virus, inflammationer och jag läker sakta och för det mesta är jag alltid sjuk med någonting. Min sömn blir rubbad och jag lever med smärta och värk dagligen men jag är oftast glad och positiv ändå. Smärta kommer då och då och det är oftast en smärtsam pina medan jag har värk nästan dagligen som är mer molande värk som jag har lärt mig leva med idag. Skulle vilja ha ett arbete men svårt att kunna klara av ett pågrund av ovanstående problem och det känns väldigt ledsamt för jag har så mycket mer att ge. Mina dagar med smärta och värk kan se olika ut och man får ta dag för dag. Tack vare min man, familj samt vänner som hjälper till så klarar jag av min vardag någorlunda. Det är tufft att ha ett familjeliv ibland när man har så ont som jag kan få ibland och jag försöker hitta någon fokuserings punkt så jag inte känner av smärtan på samma sätt, tills någon kan lösa av mig så jag kan ta en värktablett och gå lägga mig och vila. Jag tar aldrig värktabletter när jag är själv med barnen för man kan bli så sömning och slö och jag skulle aldrig utsätta mina barn för risk. Mina barn har ändå varit ljuspunkten i mitt liv som har fått mig att lära mig leva med mina sjukdomar som har också fått mig att inse att ingeting är omöjligt. Mina barn är mitt liv idag oavsett värk eller smärta dom går i första hand, och dom har fått mig att orka mycket mera också för att man har fokuserat så mycket på dom, för ibland när ja stannar upp och känner så känner jag mycket mer än vad jag borde göra och det är både positiv och negativ.  Läste i en artikel som jag tycker stämma in så väl på mig och det är  att man ska lära sig leva med smärtan men också att med daglig sysselsättning hålla tankarna på smärtan borta från medvetandet och det har jag lärt mig att göra men tyvärr så är alla dagar olika så man får acceptera att det är dag för dag och ta det som det kommer men det går att leva så här så länge man vill och orkar.

Inga kommentarer: