blogg

blogg

torsdag 3 april 2014

Snarkning/barn

Vanessa har en medfött trång passage för luften genom näsa och svalg så hon har ibland svårt att andas speciellt när hon blir förkyld och nu så har hon börjat snarka och har små andningsuppehåll...det är väldigt skrämmande att se när hon blir så täppt och börjar snarka o vaknar själv av sina andningsuppehåll och man får själv lite små panik för man är så rädd att hon ska sluta andas!!! Hennes snarkningar har blivit värre nu när hon fick lunginflammation och läkaren sa att det kan gå över när lunginflammationen vänder annars ska vi få en remiss till öra näsa hals och se om det är polyper som stör hennes sömn. Hoppas på att det inte är något allvarligt att det blir bättre snart..hon sover bredvid mig nu så jag kan höra henne när hon andas...kan inte riktigt slappna av under nätterna hon snarkar som en stor Karl och vaknar var 5 min...måste vara jobbigt för en sådan liten.  : ( 

Jag läste i en artikel där det stod att Kraftiga snarking och andningsuppehåll hos barn kan orsaka olika hälsoproblem. I allvarliga fall kan det medföra att barnet inte växer och ökar i vikt som det ska. Djupsömnen kan störas, vilket gör att barnet blir trött på dagen. Det finns också ett samband mellan sömnapné och svårigheter för barnet att hålla urinen på natten, även kallat enures. 

Jag hoppas verkligen inte att hon får sådana problem att detta är bara tillfällighet pågrund av hennes lunginflammation, vi får hålla tummarna att det är så. 

Inga kommentarer: