blogg

blogg

torsdag 10 april 2014

Balans!!


I början när vi fick vårt andra barn så var det kaos här hemma och det fanns ingen balans alls här hemma. Jag fick ge mycket tid åt Vanessa här hemma speciellt krävde hon mycket extra tid eftersom hon var 4 månader för tidigt född. Jag försökte hela tiden ge mycket tid åt Emilio med men tiden räckte knappt till och jag mådde dåligt och hade dåligt samvete för jag knappt kunde vara med honom och det var svårt för honom oxå att förstå eftersom jag alltid hade lagt mycket tid på honom när det bara var vi tre. Det jag märkte ganska snabbt utav var att det var svårt att ge utav sig själv om man inte hämtat nya egna krafter som till exempel, sömn, näring m.m. Det är viktigt att hitta en bra balans här hemma när man får ett till barn och hitta bra rutiner som funkar för alla i familjen.. Och det är även viktigt som mamma att få liten egen tid oxå och man är ingen dålig mamma för att man gör det. Det kan räcka med att bara få gå iväg och läsa en bra bok, ta ett bad eller bara ligga på soffan och se på en film medans pappa går på en promenad med barnen. För om man inte får ny energi så kan det bli väldigt tjatigt och gnälligt här hemma och man har ingen tålamod alls. En glad mamma=glada barn : ) jag tycker oxå att det är viktigt att storebror är lika delaktig i allting här hemma och hjälpa till med sin lilla syster så han oxå får en roll i familjen och det behöver inte vara stora saker små saker räcker gott och väl som att tex . Hjälpa till att bada lilla syster, hjälpa till att byta blöjor osv. Jag tycker oxå att det är viktigt att be om hjälp av anhöriga om man nu kan, att be om hjälp är ingenting man bör skämmas över och man är åter igen ingen dålig mamma för det. Att få lite barnpassning för att själv kunna ta igen lite sömn är ingen dålig ide det är väldigt viktigt att få lite sömn för att kunna orka mera sen man är ingen super kvinna och folk förstår mer än vad man tror. Det är super viktigt att må bra själv för att barnen och maken oxå ska kunna må bra...hitta en balans i vardagen så lovar jag att vardagen kommer bli lättare och lättare : ) 

Inga kommentarer: