blogg

blogg

onsdag 12 februari 2014

Vårdcentral/prematur



Ibland blir jag så trött på alla dessa vårdcentraler..när vi kom hem från sjukhuset så gick vi så klart på Bvc samt att vi hade hemsjukvård och när Vanessa blev sjuk med förkylning eller nått så kunde vi prata med dom och så kunde vi samt vända oss akut till Astrid Lindgrens barnmottagning där vi bodde ända fram tills hon blev 6 mån och även då måste man ha remiss. Efter när hon har blivit 6 månader och framåt så får man åka till en vanlig vårdcentral precis som alla andra men saken är så fort vi hade varit där med hennes besvär oftast var det förkylnings besvär, samt så har hon problem med andningen och blir riktig dålig precis som förkylnings astma. Saken är att hon  har alltid varit rosslig sen hon föddes men blir akut när hon blir förkyld. När vi berättade för läkarna att hon var prematur och född 4 månader för tidigt blev dom nästan sura vrf jag inte hade tagit kontakt med barnmottagningen och när jag ringde barnmottagningen så kunde dom inte ta emot mig för hon var över 6 månader, så va fan gör man??? Panik!!! Vem ringer jag till? Det slutade med att jag fick tag i en barnläkare på neonatalavdelningen och dom skrev en remiss till barnmottagningen där vi bor så nu får vi äntligen gå där igen. Känns mycket bättre att få gå där, för där finns det ju barn läkare som är mer kunniga på prematur. Jag tycker också att det borde finnas mera vårdcentraler där dom är mer utbildade inom ämnen, för det finns ju ändå så pass många barn som är födda prematur. Kunskap ger färdighet!!!! 

Inga kommentarer: